Medlemmernes forslag til generalforsamlingen 2020:
Forslag 1: Forslag om legalisering af fuglehold (duer/høns) i kolonien.
Forslag 2: Forslag om at kontakte Ringsted Kommune for at få ændret den nuværende tilladte byggehøjde på 3½ m til 4 m, samt byggestørrelsen fra nuværende 40 m2 til 50-60 m2.
Forslag 3: Biodiversitet skal være kontrolleret, Toiletvognen skal rengøres 2 gange om ugen, Årsregnskabet skal have revisorpåtegning, Katte skal holdes på egen grund, Forslag til generalforsamlingen kan indsendes senest 1 måned før i stedet for 2, Når man sælger sin have, skal man udtræde af bestyrelsen.
Forslag 4: 1. halvårlige haveleje skal betales 1 marts. De, der ikke har betalt før generalforsamlingen, har ingen stemmeret. – Hvis anden gæld til foreningen ikke er betalt inden fristen, mister man stemmeret til generalforsamlingen.
Forslag 5: At forslag til kommende generalforsamling kan indsendes op til 1 måned før afholdelsen (i stedet for de nuværende 2 måneder)
Forslag 6: Forslag om el og fællesbad.
Forslag 7: Forslag om at trampoliner skal være fastgjort, være i jordhøjde fra springunderlaget og kun må benyttes mellem kl. 10 og 20.
Forslag 8: Forslag om at man kan noteres på en liste, “vild med vilje”, hvis man ønsker en have med vildtvoksende udtryk, så den ikke erklæres for misligeholdt, da det er med vilje. – Og forslag om, at man kun behøver klippe sin hæk 1 gang i sæsonen, senest 15. august, af hensyn til fuglereder og insekter.
Forslag 9: Forslag om opsætning af bænk ved dammen, vandspring og lysmaste. Forslag om, at alt arbejde i kolonien (rengøring, fællesarealer, veje) udføres af cvr-registreret firmaer, retningslinier for trampoliner, revisor til årsregnskabet, lapning af hækken ud mod Køgevej.
Referat Ekstraordinær generalforsamling onsdag d. 22. maj 2019
Velkommen v. formand Lene Larsen.
Valg af dirigent: Per Floor
Valg af referent: Kirsten Sørensen
Referenten konstaterede at indkaldelsen er varslet i rette tid og derfor er lovlig.
Der er fremmødt 26 stemmeberettigede.
Dagsorden:
Tilføjelse til foreningens vedtægter, forslaget er fremsendt til den ordinære generalforsamling,
Hvor det blev vedtaget med stemmeflertal. Da forslaget vedrører en tilføjelse til vedtægterne skal det vedtages med 2/3 af foreningens medlemmer og ellers behandles igen på en ekstraordinær generalforsamling hvor det kan vedtages endeligt med 2/3 af de fremmødte medlemmer.
Dirigenten gennemlæste forslaget, der herefter gik til afstemning.
Forslaget blev enstemmigt vedtaget, og lyder som følger:
§ 11.2. repræsentantskab.
1. Foreningen har 6 pladser, som delegerede, i kreds repræsentantskabet.
Formand, eller et medlem fra bestyrelsen, har 1 plads.
Der skal vælges 5 medlemmer, samt 2 suppleanter, på generalforsamlingen, for 1 år.
2. Repræsentantskabsmedlemmer, valgt på generalforsamlingen, skal varetage H-F Virkelysts interesser på Kreds Generalforsamlingen. Et repræsentantskabsmedlem har ikke bemyndigelse til at henvende sig til Kreds, Forbund eller Kommunale myndigheder, og udgive sig for at være Repræsentanter for H-F Virkelyst; det kan kun medlemmer fra Bestyrelsen.
Hvis et medlem fra repræsentantskabet overtræder dette, vil bestyrelsen tage stilling til sanktion og evt. eksklusion, fra Repræsentantskabet, og indkaldelse af suppleant, valgt på Generalforsamlingen.
Referent Dirigent
Kirsten Sørensen Per Floor
—————————————————————————————————————
Referat til Ordinær Generalforsamling.
Lørdag d.06.04-2019. kl. 10.00
Fælleshuset, Fuchsiavej 51, Virkelyst.
Afholdt i Anlægspavillonen, Ringsted
1 min. stilhed.
Dagsorden ifølge vedtægterne:
• Valg af dirigent og referent.
1.A Bestyrelsen foreslår, Per Flor, som Dirigent.
Godkendt
1.B Bestyrelsen foreslår, Paula Hyllested (Haslev), som Referent.
Godkendt
• Valg af 3 stemmetællere.
Lene Bøje – Doris Jensen – Mayri Ogbonna
• Formandens beretning.
Mette (formand) fortalte lidt om året der er gået. Lidt omkring vandledning/om utætheder og vandmålere.
Vindmølleprojektet er stadig under udarbejdelse og man afventer de sidste informationer.
Huller i vejene kommer til stadighed, husk at overholde hastigheden.
Bestyrelsen har lavet opgavebeskrivelser som vil være en hjælp til fremtidig bestyrelser.
Formanden takkede alle de frivillige, som yder en god hjælp, og opfordrede yngre medlemmer til at deltage i fælleskabet.
Formanden takket for året der er gået og takkede for medlemmernes opbakning.
Per Flor forklarede vedr. vindmølle at han i sin funktion som byrådsmedlem, at han havde protesteret imod, at allerede eksisterende vindmøller skulle fjernes. Han har opfordret til at have-lejerne skal have dispensation. Alle andre skal godkendes.
Man må ikke udskifte en eksisterende mølle med en ny.
MEN DET ER IKKE BESLUTTET ENDNU.
Doris – Vil gerne høre hvad der bliver gjort ved ulovlige beboelse.
Formanden svare: Man kan desværre ikke gøre noget, med mindre der er dokumentation for at folk bor der. Samt at kommunen udleverer sygesikring til dem der overnatter.!!!
Formandens beretning er godkendt.
• Årsregnskab.
Kasserer Kaj fremlagde regnskabet, og forklarede lidt om posterne – indtægter og udgifter i henhold til det fremsendte årsregnskab.
65 lejere har endnu ikke betalt deres haveleje og bedes betale asap.
Jack- Spørger om det kan være rigtigt at man må sælge huset når der foregår ulovligheder?
Formanden siger at man stadig må sælge huset, så længe medlemmet ikke er dømt, og så må man overveje hvad der så derefter skal gøres!
Doris- Mangler at få bilag udleveret fra årsregnskabet!.
Svar: Man kan ikke få bilag udleveret, men man kan får en opgørelse fra regnskabet udleveret (konti oversigt)
Det blev spurgt ind til vandbudget og forklaret at der har været et stort vandspild og derfor også krævet et ekstra gebyr på indbetalingskortet, da man hæfter solidarisk.
Bestyrelsen/vandudvalget har gjort en stor indsats med at få udskiftet defekte vandmålere – Alle bedes tjekke deres vandmåler.
Jack forklarede lidt omkring vandrør som er gamle og burde/skal skiftes. Det er tidligere oplyst fra bestyrelsen at det er Aspestrør, og at de bør/skal udskiftes også af hensyn til miljø og sundt drikkevand. Jack har bedt faglærte bekendte, om at komme med et udbud/tilbud på udskiftning, samt tage fat i den juridiske del i kommunen og banken vedr. lån til finansieringen.
(estimeret pris = 1,5 mill.)
Anders – Spørge til konto 2042 – veje og grus..
Kaj oplyser at det er en fejl, der er kun brugt 75.398,40 på vejene.
Konto 2041 og 2042 er blevet forbyttet, men budget stemmer.
45m3 vand er brugt på fælleshuset
Godkendelse af årsregnskab.
Godkendt
• Budgetorientering.
Medlem spørger om afskrivningerne på huset passer.
Kaj forklarer at maskines selv lægger beløbene sammen efterhånden som regnskabet lavet, så det er ikke en afskrivning men et akkumuleret resultat.
Konto 2027 er til dækning af hækklipning og ved manglende vedligehold på haver der er misvedligeholdt. (gartner)
Budget er taget til efterretning
• Indkommende forslag:
Forslag fra bestyrelsen:
Formand og Kasserer skal være bosiddende i 4100 Ringsted.
Bestyrelsen har stillet forslaget af hensyn til den løbende kommunikation og for at kunne afhjælpe medlemmer med akut opstået problemer.
Medlemmer – Mener at man skal vælge bestyrelser efter hensyn til lyst og ikke af hensyn til bopæl.
Forslaget er nedstemt.
Forslag:
Vedr. R.P medlemmer som tager henvendelse til Kommune-Kreds eller andre på vegne af bestyrelsen ikke er ok.
Forslaget er vedtaget.
Vedr. Hækhøjde og sanktioner iflg. regler med 500 kr. + gartner regning.:
Hæk skal være klippet INDEN Sankt Hans.
(max. 160 mod vejen, max. 180 på andre sider, vedtaget på denne generalforsamling)
Sanktioner er Vedtaget.
Forslag fra have lejere:
Forslag 4-11, fra have lejere.
Forslag 4-5 (punkterne slået sammen): Man ønsker bestyrelsen undersøger om der er mulighed for at få etableret el i hele kolonihaveforeningen/til alle haver. At de indhenter tilbud når nu der skal graves alligevel (vand)
Formanden opfordrer alle til at hjælpe bestyrelsen med dette arbejde.
Medlem forslår at der bliver indkald til ekstraordinær GF når der ligger tilbud klar.
Bestyrelsen skal indhente tilbud – Vedtaget
Forslag 6: At man overdrager regnskabet til forbundet:
Forslaget er faldet.
Forslag 7a: At muligheden som æresmedlem udfases i Virkelyst.
Man fratager ikke tidligere æresmedlemmer deres udnævnelse
Forslaget vedtaget
7b.: Man ønsker en brugervenlig og bedre hjemmeside (ny udbyder)
Mahmoud fortæller at han gerne modtager input og ønsker og mener at den eksisterende har stor database, og den ligger under regnskabssystemet.
Forslaget er faldet.
7c. Man ønsker nyt regnskab system.
Det oplyses at det er Kasseren der selv vælger hvilket system der skal arbejdes i.
Forslaget er faldet
7d. Bilag skal medbringes på GF: Forslag er trukket
7e. Vandregnskab skal laves særskilt: Forslag er trukket.
Forslag 8: Hækhøjden skal hæves til max 160cm ud til vej og max180 mellem haver:
Mange medlemmer ønsker højre hæk af hensyn til privatliv.
Ændringsforslag: 140cm ud til vej og 180 mellem haver.
Ændringsforslaget faldet.
Oprindelig forslag 160-180:
Forslaget er Vedtaget.
Forslag 9: Inventering af mosteri/kværn, med tilskud fra foreningen.
Forslaget er faldet.
Maria – Gladiolusvej 34 siger at hvis man ønsker et privat investering kan man kontakte hende.
Forslag 10: Man ønsker at yde et vederlag til Formand og Kasser på 10.000 hver (skal oplyses til skat)
Forslag Vedtaget.
Forslag 11. Fælles skurvogn med bad, vaskemaskine, som evt kan betales via poletter.
Bestyrelsen skal undersøge prisen på dette inden næste års GF.
7. Valg af formand, for 1 år:
Lene Larsen – Åkandevej 39
8. Valg af Kasserer, for 2 år:
Kaj Pristed –
9. Valg af 3, medlemmer, til bestyrelsen, for 2 år:
Lars Jørgensen- Gladiolusvej 15
Mahmoud Elawad – Fuchsiavej 30
Michael Kristensen – Anemonevej 3 –
10. Valg af 2, suppleanter, til bestyrelsen, for 1 år:
Freja Sjørvad – Åkandevej 31
Stine Christensen – Dianthusvej 17
11. Valg af 5, medlemmer, til repræsentantskabet, for 1 år:
Bemærk: Ændring fra 6 til 5 Repræsentanter, iflg. ny Kredsvedtægt.
Michael Prahn – Fuchsiavej 25
Marianne Olesen – Dianthusvej 19
Dorte Thielberg – Anemonevej 24
Søs Lassen – Anemonevej 50
Anders Hansen –Erantisvej 27
12. Valg af 2, suppleanter, til repræsentantskabet, for 1 år:
Per (Brand)Jensen – Anemonevej 48
Nicolai Gundorf – Erantisvej 18
13. Valg af 2, medlemmer, til vurderingsudvalget, for 2 år:
Marianne Olesen – Diantusvej 19
Lene Bøje – Krokusvej 15
14. Valg af 2, suppleanter, til vurderingsudvalg, for 1 år:
Michael Kristensen – Anemonevej 3
Kim Melgaard – Krokusvej 6b
15. Valg af 1, bilagskontrollant, for 1 år:
Marianne Olesen – Diantusvej 19
16. Valg af 2, bilagskontrollantsuppleanter, for 1 år;
Birgit Østerby – Dianthusvej 1
Per (Brandmand) Jensen – Anemonevej 48
17. Eventuelt:
Ønsker om at man fremover tilmelder sig til GF – ingen kan afvises ved døren, men så har man en indikation om hvor mange der kommer, så man kan sørge for at der er plads til alle.
Den tidligere formand gav ordet til ny formand
Den nye formand takkede for valget og glæder sig til at komme i gang i haveforeningen og det gode samarbejde.
Referent Paula Hyllested.
———————————————————————————————————————
Ordinær Generalforsamling
Lørdag, den 10. marts 2018
1. Valg af dirigent: Per Flor Per oplyste, at generalforsamlingen var indkaldt rettidigt. Dagsordenen Godkendt med et nyt pkt: 4A Tvist.2. Valg af referent:Janne Oppendieck 3. Valg af stemmetællere:Mette Bruhn Knudsen, Kirsten Sørensen og Michael Prahn (54 stemmeberettigede). 4. Formandens beretning:Formanden bød velkommen bl.a. til kredsformanden. Bad om 1 min.´s stilhed aht. afdøde medlemmer i årets i løb.Startede med at takke bestyrelsen for godt samarbejde, samt tak til alle de frivillige, der har hjulpet foreningen igennem sæsonen. De enkelte haveforeninger står nu over for store udfordringer, da der bliver ved at komme nyt fra hovedforbundet. Det kræver meget tid, selv om det er frivilligt arbejde. I år er der kommet ny formandsportal og nyt vurderings-system. Jeg tror at begge systemer er fine og mere overskuelige end de gamle, men alt nyt skal lige læres og kendes. Det er kongresår i år, så vi kan nok forvente, at der kommer endnu mere nyt fra årsskiftet. Vi har selv her i Virkelyst haft/har nogle udfordringer mht Kreds og Hovedforbund ang. byggetilladelser – fordelingsnøglen 500 kr -300 kr til Kreds og 200 kr til foreningen. Der har vi i bestyrelsen valgt (som vi har mulighed for) ikke at opkræve de 200 kr., da det hele tiden er noget,vi har gjort gjort frivilligt.Jeg har i øjeblikket kontakt med hovedforbund og kreds ang. vores ordens-regler. Jeg mener, at de regler, vi har vedtaget og godkendt på generalforsamlingen er gældende. Den enkelte forening kan lave tillæg til vedtægter og selv lave deres ordensregler, og det mener jeg vi skal holde fast i , da der kommer mere og mere topstyring fra Hovedforbundets side, og så er vi lige pludselig ikke en selvstændig forening mere……….Et eksempel: Nu er der sået tvivl om, det er lovligt at gå ind i en have og klippe hækken, hvis den ikke er klippet til tiden. Jeg fastholder, at vi på vore generalforsamling har besluttet og indført i ordensreglerne, at hækken skal være rettidigt klippet, ellers bliver den klippet uden yderligere varsel.Det er hvad vi har besluttet, og jeg går ud fra, at flertallet mener, vi skal følge generalforsamlingens beslutninger, ellers kan det jo være lige meget med at holde generalforsamling.Foreningen afholdt sidste år kursus i hjertestarter. Det var rigtig godt, men fremmødet var skuffende. Der kom ikke ret mange – ca 15. Det synes jeg er meget få ud af 271 – spec. når man kunne lære at gøre en forskel. Vi har fået udskiftet komfuret i fælleshuset. Det gamle kunne ikke mere, og bestyrelsen har talt om, man måske skulle hæve lejen med 300 kr fra 1.1.19. Lokalet er lejet rigtig meget ud, og der er derfor større slidtage på det.Vi har stadig udfordringer med vores brugsvand. Der bliver ved med at være et stort spild, selv om vi har skiftet en del vandmålere og en stor afløbsventil, som vi troede var synderen, så vi har ikke rigtig noget bud på, hvad vi skal gøre ved det. Pga den store nedbørsmængde, vi har fået, er der desværre nogle havelejere, der har haft problemer med vand i deres haver. Vi har fået lavet stik-dræn i 2 haver på E 3 og 5. Der har været noget skriveri ang. vores dræn. Er de lavet efter forskrifterne? Ja!! En havelejer mente, man bare havde dækket drænene med det opgravede jord. Det er ikke tilfældet. Det opgravede jord, der var i overskud, er blevet brugt til at lave blomstervold ved toiletvognen og bag traktorværkstedet.Når vi nu er i gang med drænet, så kan alle vist blive enige om, at vi skal have gjort noget ved vore veje. De trænger virkeligt til det. Dette tager vi ved indkomne forslag..Afslutningsvis vil jeg igen IGEN henstille til havelejerne at overholde fart grænsen og vise hensyn. Der kommer heldigvis flere og flere børn i Kolonien- Så pas på dem!Da Kai har valgt at stoppe som kasserer næste år, skal vi måske finde en, der er interesseret i at overtage og evt. sætte sig sammen med Kai nogle gange for at få en ide om, hvordan systemet virker.Husk NU at læse de papirer, I får, det kan ikke være rigtigt bare at brokke sig og så bag efter læse papirerne.Endnu engang vil jeg påpege, at den facebook-side IKKE er vores side, og jeg synes efterhånden, tonen ikke er OK. Man skal for det første ikke hænge mig personligt ud og heller ikke den øvrige bestyrelse. Dette kan godt gå hen og få konsekvenser, da bestyrelsen ikke skal finde sig i alt. TAK for ordet og god sommer til jer alle sammen!Spørgsmål/svar:Der var en livlig diskussion til beretningen.Bl.a. . spørgsmål om, hvorfor anmeldelse af bestyrelsen ikke var omtalt. Hertil svarede formanden, at han ikke havde fået noget konkret oplyst fra politiet, og sagen kunne tage mere end et år. Solvieg Gosvig oplyste, at det var hende, der havde meldt foreningen: ”Jeg har i 2017 politianmeldt bestyrelsen for mistillid. Jeg har indleveret regnskab tilbage fra 2008 og til og med 2017/18 og nu også disse kommentarer (regnskab vedlagt om mistillidsvotum til hele bestyrelsen for regnskab/budget 2017-2018). Alt sendt til politiets efterforskning, som kan tage en del tid.Mistillid i forhold til den måde bestyrelsen indkasserer/disponerer og administrerer vore penge på.Referaterne fra bestyrelsesmøder indeholder ikke aktuelle oplysninger om bank/kassebeholdningen. Bestyrelsesreferaterne er ikke underskrevet af medlemmerne af bestyrelsen. Der mangler åbenhed og ærlighed.” Doris Jensen omtalte vandspillet, Anders Hansen det gamle jord, der igen er puttet ned til sivebrønden….Der må ikke fyldes ler ned over drænet.Kim : skal vi lave en prøvegravning? Går ud fra arbejdet er ok, idet John Pedersen også arbejder for Kommunen.Dirigenten fastslog, best. måtte se på dette iht. problemet.Doris oplyste, hun tidl. havde oplyst iht Kommunens Vandforsyning, at de havde en mand, der kunne finde vandbruddet inden for 10 m. Spildet er 1850 m3. Per mente man også skulle se på spildet (indb 100 kr ekstra om året) iht udskiftning af alle rør i haven. Kim har undersøgt, at det vil kst 500.000 kr. med en SLØJFE. Dirigenten: Vi har mulighed for at pålægge best en undersøgelse, hvor fejlen er – evt nye rør. I sidder her nu, det er jer, der skal tage beslutningern. Kim: Drænet er lave efter foreskrifterne. Vi får en uvildig til at undersøge det. Vandspillet undersøges og tjekkes. Bestyrelsen undersøger pris. 4A TvistI foreningens ordensregler står, at hækkene skal være klippet senest 23.6. og 15.9. Ellers vil de blive klippet UDEN VARSEL til en pris af 1200 kr.. Nogle har undersøgt i Forbundet og fået oplyst, at der skal gives et varsel på 3 dage. Og man ikke bare må gå ind i en have. Foreningen har tidligere indsendt deres ordensregler til godkendelse i Forbundet, og der har man ikke rettet dette.Fordi lejeren ikke har betalt regningen, er han blevet opsagt. Men da tvisten imellem forb. og foren. ikke er afgjort, besluttes det at stille opsigelsen i bero, indtil der er enafgørelsen fra forbundet. Formandens beretning vedtaget.,5. Årsregnskab
Inden gennemgang af regnskab, uddelte Solveig Gosvig sit ”Mistillidsvotum” til regnskabet uden yderligere kommentarer – heller ikke senere.
Kai gennemgik regnskabet. Det viser et overskud på kr. 41684,-. Enkelte Konti overskred budgettet bl.a. 2041 rep af vandledning.
Livlig debat/spørgsmål til regnskabet.
Især spørgsmål til de fire ”Nyanskaffelser-konti 2037, 2046, 2054 0g 2065 pga afvigelser iht budgettet… de indeholdte bl.a. fliser ved kontor, trappe, ny PC, Tablet. Plater til volde, rep flagstang, gas værksted (2046). Musikanlæg, Nye glas, komfur, nye gryder (2054). Økse, planter , græstrimmer, telt (2065)..I stedet for de noter man talte om sidste år, blev det besluttet, at fremover ligger hele regnskabet med alle konti på kontoret, således at man kan afhente alle konti eller de, man er spec interesseret i.
Konto 7840 ”uforudsete udgifter” er en bankkonto i Nordea.